فقه ربوبی

وبلاگی برای معرفی مکتب فقه ربوبی و مسایل پیرامونی فقه ربوبی

فقه ربوبی

وبلاگی برای معرفی مکتب فقه ربوبی و مسایل پیرامونی فقه ربوبی

بسم الله الرحمن الرحیم
شریعت راه خداپسندانه و فراگیر بر همه‌ی حوزه‌ی عمل انسانی است که از طریق انبیاء به مردم عرضه می‌شود. خداوند از مقام ربوبیت شریعت را به انسانِ عبدِ کریم فرستاده است. هر فرد دیندار لازم می‌بیند همه‌ی زندگی خود را بر اساس شریعت الهیه سامان دهد. این مقصود مستلزم بازنگاری شریعت در قالب فقه است. حاصل بازنگاری چنین شریعت فراگیری، فقهی است که تئورى واقعى و کامل اداره‌ی انسان از گهواره تا گور باشد. این تصویر از فقه موجب تحولاتی در پایه‌های فقه می‌شود:
۱) موضوع فقه از فعل مکلف به ساخت‌های ارادی تعمیم می‌یابد. علاوه بر فعل مکلف، اموری چون ساختارهای سازمانی و ساختارهای اجتماعی نیز در موضوع فقه قرار می‌گیرند. این فقه، معرِّف معیارهای مشروعیت اعمال و ساختارها است.
۲) غایت فقه از تبیین احکام فعل مکلف به تبیین نظم شرعی ساخت‌های ارادی تعمیم می‌یابد. در این معنا فقه دانش مدیریت شرعی تصمیم است.
۳) عبدِ مخاطبِ شریعت، عبدی است که به جهت بهره‌مندی از قوه‌ی انتخاب و توان تصمیم عقلانی، شأن هدایت‌پذیری دارد و مربوب به ربوبیت خاص و آزاد از بندگی غیر خدا گشته و انزال شریعت، ارسال رسل و تسخیر جهان برای او است. در نسبت ربّ و عبد، عبد برای افعالش معنایی ورای اطاعت می‌یابد. او، چون ربّ را رحیم و رئوف به خود دیده و درمی‌یابد که اراده‌ی ربّْ کمالِ عبد است، اطاعت از وی را ضروری می‌یابد.
۴) فراگیری شریعت در نسبت ربّ و عبد، مستلزم نظام‌مندی شریعت به تبع نظام مطلوب حیات انسانی است. نظام زندگی جز در ساختار سیاسی اجتماعی مناسب تصویر کاملی ندارد، بنابر این، شریعت علاوه بر اینکه جنبه‌های صریح سیاسی دارد؛ مگر در یک فضای سیاسی و رویکرد مناسب به ولایت، به درستی قابل اجرا نیست.
5)حضور شریعت الهیه در شیوه‌ی جدید زندگی، مستلزم تدوین آن به صورتی متفاوت با وضع موجود است.
در این وبلاگ تلاش می‌شود که با توجه به ماهیت شریعت، شارع و مکلف، ماهیت فقه مورد کنکاشی جدید قرار گیرد. نتیجه‌ی این کنکاش علمی، تعریف هویتی برای فقه است تا آن به حدّ «از گهواره تا گور» انسان و مبدأ و مبنایی برای غنی‌سازی آن گسترش دهد.
(تاکنون این وبلاگ تخصصاً به فقه سیاسی می‌پرداخت. از این پس، این وبلاگْ تدریجاً به معرفی مکتب فقهی جدیدی با عنوان فقه ربوبی می‌پردازد.)
نویسنده: ابوالحسن حسنی
پژوهشگر و نویسنده در عرصه‌ی علوم اسلامی
پست الکترونیکی: a.h.h@chmail.ir

تبلیغات
Blog.ir بلاگ، رسانه متخصصین و اهل قلم، استفاده آسان از امکانات وبلاگ نویسی حرفه‌ای، در محیطی نوین، امن و پایدار bayanbox.ir صندوق بیان - تجربه‌ای متفاوت در نشر و نگهداری فایل‌ها، ۳ گیگا بایت فضای پیشرفته رایگان Bayan.ir - بیان، پیشرو در فناوری‌های فضای مجازی ایران
آخرین نظرات
نویسندگان

پرسش‌هایی برای تأمل3: انسان‌شناسی سیاسی

چهارشنبه, ۲۳ ارديبهشت ۱۳۹۴، ۱۲:۰۷ ب.ظ
  1. انسان‌شناسی چه نسبتی با دانش سیاسی دارد؟ این پرسش هم می‌تواند با تحلیل حِکمی و فلسفی پاسخ داده شود و هم می‌تواند با مراجعه به تاریخ اندیشه‌ی بشری تحلیل گردد.

  2. دانش سیاسی غربی بر پایه‌ی چه تصویری از حقیقت انسان بنا گشته است؟ این تصویر با انسان‌شناسی اسلامی همسان است یا ناهمسان؟

  3. لحاظ ناهمسانی‌های انسان‌شناسی در مکاتب اسلامی با انسان‌شناسی مکاتب غربی، چه تأثیری در نظریه‌های دانش سیاسی خواهد داشت؟

  4. فیلسوف سیاسی از چه نظری به انسان می‌نگرد؟ تفاوت فیلسوف سیاسی اسلامی با غربی در این منظر چیست؟

  5. منظر و پرسش‌های فلسفه‌ی سیاسی اسلامی با کلام سیاسی یا عرفان سیاسی نسبت به انسان چیست؟

  6. منظر جامعه‌شناسی سیاسی به انسان سیاسی و پرسش‌های آن درباره‌ی او چیست؟

  7. منظر روان‌شناسی سیاسی به انسان سیاسی و پرسش‌های آن درباره‌ی او چیست؟

  8. منظر فقه سیاسی به انسان سیاسی و پرسش‌های آن درباره‌ی او چیست؟

  9. روشن است که تعریف انسان سیاسی وابستگی بسیاری به ایدئولوژی پذیرفته دارد. به نظر شما، در چشم‌انداز دانش سیاسی چه تعریفی از انسان سیاسی لازم است مبنا قرار گیرد؟

  10. آیا میان سیاسی بودن انسان و کمال انسانی رابطه‌ای وجود دارد؟ اگر بلی، این رابطه چیست؟ اگر نه، سیاسی بودن چه معنایی می‌تواند داشته باشد؟

  11. هویت و تشخص فردی با هویت اجتماعی سیاسی انسان چه نسبتی دارد؟

  12. آیا می‌توان از جامعه‌پذیری سیاسی تحلیلی فلسفی و حِکمی داشت؟

  13. حقوق و تکالیف متقابل برای انسان سیاسی باید بر چه مبنایی تعریف شود؟

  14. مفهوم تعریف حق و تکلیف برای دولت، جامعه و نهادهای اجتماعی چیست؟

  15. آیا ارزش‌سنجی انسان سیاسی ممکن است؟ اگر ممکن است، آیا طبقه‌بندی ارزشی انسان سیاسی کاری اخلاقی است؟ اگر چنین است، این ارزش‌سنجی بر چه مبنایی باید باشد؟

  • ابوالحسن حسنی

دانش سیاسی

پرسش

از دیدن نظرات شما خوشحال می‌شوم (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی