فقه ربوبی

وبلاگی برای معرفی مکتب فقه ربوبی و مسایل پیرامونی فقه ربوبی

فقه ربوبی

وبلاگی برای معرفی مکتب فقه ربوبی و مسایل پیرامونی فقه ربوبی

بسم الله الرحمن الرحیم
شریعت راه خداپسندانه و فراگیر بر همه‌ی حوزه‌ی عمل انسانی است که از طریق انبیاء به مردم عرضه می‌شود. خداوند از مقام ربوبیت شریعت را به انسانِ عبدِ کریم فرستاده است. هر فرد دیندار لازم می‌بیند همه‌ی زندگی خود را بر اساس شریعت الهیه سامان دهد. این مقصود مستلزم بازنگاری شریعت در قالب فقه است. حاصل بازنگاری چنین شریعت فراگیری، فقهی است که تئورى واقعى و کامل اداره‌ی انسان از گهواره تا گور باشد. این تصویر از فقه موجب تحولاتی در پایه‌های فقه می‌شود:
۱) موضوع فقه از فعل مکلف به ساخت‌های ارادی تعمیم می‌یابد. علاوه بر فعل مکلف، اموری چون ساختارهای سازمانی و ساختارهای اجتماعی نیز در موضوع فقه قرار می‌گیرند. این فقه، معرِّف معیارهای مشروعیت اعمال و ساختارها است.
۲) غایت فقه از تبیین احکام فعل مکلف به تبیین نظم شرعی ساخت‌های ارادی تعمیم می‌یابد. در این معنا فقه دانش مدیریت شرعی تصمیم است.
۳) عبدِ مخاطبِ شریعت، عبدی است که به جهت بهره‌مندی از قوه‌ی انتخاب و توان تصمیم عقلانی، شأن هدایت‌پذیری دارد و مربوب به ربوبیت خاص و آزاد از بندگی غیر خدا گشته و انزال شریعت، ارسال رسل و تسخیر جهان برای او است. در نسبت ربّ و عبد، عبد برای افعالش معنایی ورای اطاعت می‌یابد. او، چون ربّ را رحیم و رئوف به خود دیده و درمی‌یابد که اراده‌ی ربّْ کمالِ عبد است، اطاعت از وی را ضروری می‌یابد.
۴) فراگیری شریعت در نسبت ربّ و عبد، مستلزم نظام‌مندی شریعت به تبع نظام مطلوب حیات انسانی است. نظام زندگی جز در ساختار سیاسی اجتماعی مناسب تصویر کاملی ندارد، بنابر این، شریعت علاوه بر اینکه جنبه‌های صریح سیاسی دارد؛ مگر در یک فضای سیاسی و رویکرد مناسب به ولایت، به درستی قابل اجرا نیست.
5)حضور شریعت الهیه در شیوه‌ی جدید زندگی، مستلزم تدوین آن به صورتی متفاوت با وضع موجود است.
در این وبلاگ تلاش می‌شود که با توجه به ماهیت شریعت، شارع و مکلف، ماهیت فقه مورد کنکاشی جدید قرار گیرد. نتیجه‌ی این کنکاش علمی، تعریف هویتی برای فقه است تا آن به حدّ «از گهواره تا گور» انسان و مبدأ و مبنایی برای غنی‌سازی آن گسترش دهد.
(تاکنون این وبلاگ تخصصاً به فقه سیاسی می‌پرداخت. از این پس، این وبلاگْ تدریجاً به معرفی مکتب فقهی جدیدی با عنوان فقه ربوبی می‌پردازد.)
نویسنده: ابوالحسن حسنی
پژوهشگر و نویسنده در عرصه‌ی علوم اسلامی
پست الکترونیکی: a.h.h@chmail.ir

تبلیغات
Blog.ir بلاگ، رسانه متخصصین و اهل قلم، استفاده آسان از امکانات وبلاگ نویسی حرفه‌ای، در محیطی نوین، امن و پایدار bayanbox.ir صندوق بیان - تجربه‌ای متفاوت در نشر و نگهداری فایل‌ها، ۳ گیگا بایت فضای پیشرفته رایگان Bayan.ir - بیان، پیشرو در فناوری‌های فضای مجازی ایران
پربیننده ترین مطالب
آخرین نظرات
نویسندگان

پرسش‌هایی برای تأمل 1: معرفت‌شناسی سیاسی

چهارشنبه, ۱۶ ارديبهشت ۱۳۹۴، ۱۲:۰۲ ق.ظ
  1. معرفت‌شناسی چه نسبتی با دانش سیاسی دارد؟ این پرسش هم می‌تواند با تحلیل فلسفی پاسخ داده شود و هم می‌تواند با مراجعه به تاریخ اندیشه‌ی بشری تحلیل گردد.

  2. مراد از معرفت به امر سیاسی و شناخت آن چیست؟

  3. آیا معرفت به امر سیاسی ممکن است؟

  4. حدود ذاتی و موانع عارضی معرفت به امر سیاسی کدامند؟

  5. آیا امکان شناخت قانون‌مند امر سیاسی وجود دارد؟

  6. مسئله‌ی نفس الامر در معرفت سیاسی چگونه طرح می‌شود و چگونه حل می‌گردد؟

  7. صدق و کذب در معرفت سیاسی چگونه قابل ارزش‌سنجی است؟

  8. آیا می‌توان معرفت سیاسی را به دو قسم حق و باطل تقسیم کرد؟

  9. رابطه‌ی اعتبار عملی سیاسی با صدق و حق در معرفت سیاسی چیست؟ این نسبت با توجه به مسئله‌ی حجت در مقام عمل چگونه تحلیل و تبیین می‌گردد؟

  10. نظریه‌ی اعتباریات چه جایگاهی در معرفت‌شناسی سیاسی دارد؟

  11. آیا معرفت سیاسی روشمند به دست می‌آید؟

  12. آیا معرفت‌های سیاسی را می‌توان تحت یک نظام خاص درآورد؟

  13. ویژگی‌های کلی نظام معرفت سیاسی چیست؟ این نظام به سوی چه هدفی است؟

  14. جایگاه نظام معرفت سیاسی در یک نظام حیات دین‌مدار چیست؟

  15. آیا معرفت سیاسی به حد یقین می‌رسد؟

  16. اگر نگوییم همه‌ی معرفت سیاسی، روشن است که بخش بزرگی از معرفت سیاسی ظنی است. با توجه به این که معرفت سیاسی، معرفت منجر به عمل است و عمل سیاسی بی‌واسطه بر آن مبتنی است؛ تا کجا می‌توان بر این معرفت ظنی اعتماد کرد؟

  17. به نظر بسیاری، مفاهیم سیاسی از مفاهیم اعتباری به شمار می‌آیند؛ به لحاظ منطقی، صورت تعریف این مفاهیم چه ساختاری دارد؟ به تعبیر دیگر، مقومات تعریف آن‌ها چیست؟

  18. گزاره‌های اعتباری چه نقشی در دانش سیاسی دارند؟

  19. ماهیت پدیده‌های سیاسی چگونه شناسایی می‌شود؟

  20. نمود پدیده‌های سیاسی چه نسبتی با وجود و ماهیت آن‌ها دارد؟

  21. آیا عقل در شناخت امر سیاسی نقشی دارد؟ اگر نقشی دارد، این نقش را تبیین کنید؛ به ویژه، عقل چه مرتبه از امر سیاسی و کدام سنخ از امر سیاسی را می‌شناسد؟

  22. عقل در پردازش اعتبارات سیاسی چه نقشی دارد؟

  23. رابطه‌ی معرفت سیاسی عقلی با عقلانیت معرفت سیاسی چیست؟

  24. آیا وحی در شناخت امر سیاسی نقشی دارد؟ اگر نقشی دارد، این نقش را تبیین کنید؛ به ویژه، وحی چه مرتبه از امر سیاسی و کدام سنخ از امر سیاسی را می‌شناساند؟

  25. وحی در پردازش اعتبارات سیاسی چه نقشی دارد؟

  26. آیا معرفت سیاسی وحیانی از عقلانیت برخوردار است؟

  27. از طریق مبادی حسی و تجربه به شناخت کدام مرتبه از امر سیاسی و کدام سنخ از امر سیاسی می‌توان دست یافت؟

  28. تجربه در پردازش اعتبارات سیاسی چه نقشی دارد؟

  29. آیا معرفت سیاسی تجربی از عقلانیت برخوردار است؟

  30. مبادی غیر معرفتی استدلال در سیاست (بنای عقلا، مشهورات و مقبولات و …) در معرفت سیاسی و پردازش اعتبارات سیاسی چه نقشی دارند؟

  31. دخالت مبادی غیر معرفتی استدلال در معرفت سیاسی تحت چه شرایطی ممکن است از عقلانیت برخوردار گردد؟

  • ابوالحسن حسنی

حجت

دانش سیاسی

عقل

پرسش

یقین

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی