فقه ربوبی

وبلاگی برای معرفی مکتب فقه ربوبی و مسایل پیرامونی فقه ربوبی

فقه ربوبی

وبلاگی برای معرفی مکتب فقه ربوبی و مسایل پیرامونی فقه ربوبی

بسم الله الرحمن الرحیم
شریعت راه خداپسندانه و فراگیر بر همه‌ی حوزه‌ی عمل انسانی است که از طریق انبیاء به مردم عرضه می‌شود. خداوند از مقام ربوبیت شریعت را به انسانِ عبدِ کریم فرستاده است. هر فرد دیندار لازم می‌بیند همه‌ی زندگی خود را بر اساس شریعت الهیه سامان دهد. این مقصود مستلزم بازنگاری شریعت در قالب فقه است. حاصل بازنگاری چنین شریعت فراگیری، فقهی است که تئورى واقعى و کامل اداره‌ی انسان از گهواره تا گور باشد. این تصویر از فقه موجب تحولاتی در پایه‌های فقه می‌شود:
۱) موضوع فقه از فعل مکلف به ساخت‌های ارادی تعمیم می‌یابد. علاوه بر فعل مکلف، اموری چون ساختارهای سازمانی و ساختارهای اجتماعی نیز در موضوع فقه قرار می‌گیرند. این فقه، معرِّف معیارهای مشروعیت اعمال و ساختارها است.
۲) غایت فقه از تبیین احکام فعل مکلف به تبیین نظم شرعی ساخت‌های ارادی تعمیم می‌یابد. در این معنا فقه دانش مدیریت شرعی تصمیم است.
۳) عبدِ مخاطبِ شریعت، عبدی است که به جهت بهره‌مندی از قوه‌ی انتخاب و توان تصمیم عقلانی، شأن هدایت‌پذیری دارد و مربوب به ربوبیت خاص و آزاد از بندگی غیر خدا گشته و انزال شریعت، ارسال رسل و تسخیر جهان برای او است. در نسبت ربّ و عبد، عبد برای افعالش معنایی ورای اطاعت می‌یابد. او، چون ربّ را رحیم و رئوف به خود دیده و درمی‌یابد که اراده‌ی ربّْ کمالِ عبد است، اطاعت از وی را ضروری می‌یابد.
۴) فراگیری شریعت در نسبت ربّ و عبد، مستلزم نظام‌مندی شریعت به تبع نظام مطلوب حیات انسانی است. نظام زندگی جز در ساختار سیاسی اجتماعی مناسب تصویر کاملی ندارد، بنابر این، شریعت علاوه بر اینکه جنبه‌های صریح سیاسی دارد؛ مگر در یک فضای سیاسی و رویکرد مناسب به ولایت، به درستی قابل اجرا نیست.
5)حضور شریعت الهیه در شیوه‌ی جدید زندگی، مستلزم تدوین آن به صورتی متفاوت با وضع موجود است.
در این وبلاگ تلاش می‌شود که با توجه به ماهیت شریعت، شارع و مکلف، ماهیت فقه مورد کنکاشی جدید قرار گیرد. نتیجه‌ی این کنکاش علمی، تعریف هویتی برای فقه است تا آن به حدّ «از گهواره تا گور» انسان و مبدأ و مبنایی برای غنی‌سازی آن گسترش دهد.
(تاکنون این وبلاگ تخصصاً به فقه سیاسی می‌پرداخت. از این پس، این وبلاگْ تدریجاً به معرفی مکتب فقهی جدیدی با عنوان فقه ربوبی می‌پردازد.)
نویسنده: ابوالحسن حسنی
پژوهشگر و نویسنده در عرصه‌ی علوم اسلامی
پست الکترونیکی: a.h.h@chmail.ir

تبلیغات
Blog.ir بلاگ، رسانه متخصصین و اهل قلم، استفاده آسان از امکانات وبلاگ نویسی حرفه‌ای، در محیطی نوین، امن و پایدار bayanbox.ir صندوق بیان - تجربه‌ای متفاوت در نشر و نگهداری فایل‌ها، ۳ گیگا بایت فضای پیشرفته رایگان Bayan.ir - بیان، پیشرو در فناوری‌های فضای مجازی ایران
پربیننده ترین مطالب
آخرین نظرات
نویسندگان

نظام ولایی

يكشنبه, ۱۵ دی ۱۳۹۲، ۱۲:۳۵ ق.ظ

نظام ولایی، همان نظام سیاسی اسلامی است که بنابر اساسی‌ترین آموزه‌ی سیاسی شیعی ولایت رکن اساسی آن است. نظام ولایی چند ویژگی اساسی دارد که این ویژگی‌ها در سیاست‌های کلان و برنامه‌های گوناگون آن خود را آشکار می‌سازند:1

  1. این نظام بر مبادی فلسفی حقیقت‌گرایانه استوار است؛ یعنی بر سه آموزه‌ی واقع‌گرایی هستی‌شناختی، واقع‌گرایی معرفت‌شناختی و معناداری عالم هستی و حیات انسانی.

  2. این نظام عدالت‌محور است؛ عدالت‌محوری این نظام در مرتبه‌ی اجمال عقلانی و در مرتبه‌ی تفصیل با شریعت تعریف می‌شود.

  3. این نظام هم از جهت تعهد به حقوق مردم و هم از جهت مشارکت دادن مردم در تصمیم‌های سیاسی و گسترش امکان فعالیت‌های سیاسی، مردم‌سالار است.

  4. این نظام بر پایه‌ی نفوذ در قلوب مردم استوار است، نه مهار رفتارها با ابزارهای پلیسی. در نظام ولایی نظارت و زور پایه‌های استواری حکومت نیستند؛ بلکه ابزار حکومت برای انجام برخی کارهایند.

1مراد این نیست که هیچ نظام دیگری این هیچ یک از این اوصاف را ندارد؛ بلکه مراد این است که مجموع این اوصاف ویژه‌ی نظام ولایی است.

  • ابوالحسن حسنی

ولایت فقیه

حکومت

از دیدن نظرات شما خوشحال می‌شوم (۲)

 تمام متن درست است در صورتی که عنوان ان نظام ولایی معصوم باشد.

پاسخ:
چه قیدی در این تعریف آن را مقید به عصمت می کند و مانع ولایت فقیه می کند؟!
Finding this post has ansewred my prayers
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی