فقه ربوبی

وبلاگی برای معرفی مکتب فقه ربوبی و مسایل پیرامونی فقه ربوبی

فقه ربوبی

وبلاگی برای معرفی مکتب فقه ربوبی و مسایل پیرامونی فقه ربوبی

بسم الله الرحمن الرحیم
شریعت راه خداپسندانه و فراگیر بر همه‌ی حوزه‌ی عمل انسانی است که از طریق انبیاء به مردم عرضه می‌شود. خداوند از مقام ربوبیت شریعت را به انسانِ عبدِ کریم فرستاده است. هر فرد دیندار لازم می‌بیند همه‌ی زندگی خود را بر اساس شریعت الهیه سامان دهد. این مقصود مستلزم بازنگاری شریعت در قالب فقه است. حاصل بازنگاری چنین شریعت فراگیری، فقهی است که تئورى واقعى و کامل اداره‌ی انسان از گهواره تا گور باشد. این تصویر از فقه موجب تحولاتی در پایه‌های فقه می‌شود:
۱) موضوع فقه از فعل مکلف به ساخت‌های ارادی تعمیم می‌یابد. علاوه بر فعل مکلف، اموری چون ساختارهای سازمانی و ساختارهای اجتماعی نیز در موضوع فقه قرار می‌گیرند. این فقه، معرِّف معیارهای مشروعیت اعمال و ساختارها است.
۲) غایت فقه از تبیین احکام فعل مکلف به تبیین نظم شرعی ساخت‌های ارادی تعمیم می‌یابد. در این معنا فقه دانش مدیریت شرعی تصمیم است.
۳) عبدِ مخاطبِ شریعت، عبدی است که به جهت بهره‌مندی از قوه‌ی انتخاب و توان تصمیم عقلانی، شأن هدایت‌پذیری دارد و مربوب به ربوبیت خاص و آزاد از بندگی غیر خدا گشته و انزال شریعت، ارسال رسل و تسخیر جهان برای او است. در نسبت ربّ و عبد، عبد برای افعالش معنایی ورای اطاعت می‌یابد. او، چون ربّ را رحیم و رئوف به خود دیده و درمی‌یابد که اراده‌ی ربّْ کمالِ عبد است، اطاعت از وی را ضروری می‌یابد.
۴) فراگیری شریعت در نسبت ربّ و عبد، مستلزم نظام‌مندی شریعت به تبع نظام مطلوب حیات انسانی است. نظام زندگی جز در ساختار سیاسی اجتماعی مناسب تصویر کاملی ندارد، بنابر این، شریعت علاوه بر اینکه جنبه‌های صریح سیاسی دارد؛ مگر در یک فضای سیاسی و رویکرد مناسب به ولایت، به درستی قابل اجرا نیست.
5)حضور شریعت الهیه در شیوه‌ی جدید زندگی، مستلزم تدوین آن به صورتی متفاوت با وضع موجود است.
در این وبلاگ تلاش می‌شود که با توجه به ماهیت شریعت، شارع و مکلف، ماهیت فقه مورد کنکاشی جدید قرار گیرد. نتیجه‌ی این کنکاش علمی، تعریف هویتی برای فقه است تا آن به حدّ «از گهواره تا گور» انسان و مبدأ و مبنایی برای غنی‌سازی آن گسترش دهد.
(تاکنون این وبلاگ تخصصاً به فقه سیاسی می‌پرداخت. از این پس، این وبلاگْ تدریجاً به معرفی مکتب فقهی جدیدی با عنوان فقه ربوبی می‌پردازد.)
نویسنده: ابوالحسن حسنی
پژوهشگر و نویسنده در عرصه‌ی علوم اسلامی
پست الکترونیکی: a.h.h@chmail.ir

تبلیغات
Blog.ir بلاگ، رسانه متخصصین و اهل قلم، استفاده آسان از امکانات وبلاگ نویسی حرفه‌ای، در محیطی نوین، امن و پایدار bayanbox.ir صندوق بیان - تجربه‌ای متفاوت در نشر و نگهداری فایل‌ها، ۳ گیگا بایت فضای پیشرفته رایگان Bayan.ir - بیان، پیشرو در فناوری‌های فضای مجازی ایران
آخرین نظرات
نویسندگان

جامعه و توان تصمیم‌گیری

پنجشنبه, ۳۰ آبان ۱۳۹۲، ۱۲:۲۰ ب.ظ

جامعهی سیاسی برای پاسخ به نیازهای انسانی تشکیل می‌شود و کارآمدی با کمیت و کیفیت پاسخ به نیازها تعریف می‌شود. لازمهی کارآمد بودن زندگی آن است که در هر نیاز انسانی، از تولد تا مرگ و دفن، از نیازهای طبیعی و فیزیولوژیک گرفته تا نیازهای فطری، تصمیمهای مناسبی گرفته شود. در فرآیند تصمیم، انجام کاری بر انجام کارهای ممکن دیگر ترجیح داده میشود. اما اخذ این تصمیمها در جریان زندگی با دیگران واقع می‌شود. انسان تا در جامعه قرار نگیرد و با دیگران ارتباط لازم را برقرار نکند، رشد عقلی برای فهم و درک بسیاری از امور پیدا نخواهد کرد1. انسان در تنهایی به تصمیمی نمی‌رسد یا نمی‌تواند به تصمیم برسد یا اگر به تصمیمی رسید، نمی‌تواند آن را اجرا نماید. امکان چنین اموری وابسته به زندگی او در جامعه است. به تعبیر دیگر، در بسیاری از موارد انسان باید همراه با دیگران به تصمیم برسد یا در تصمیم خود، به وجود دیگران و تصمیم آنان توجه داشته باشد و تصمیم خود را با آنان هماهنگ نماید. در باب مقولات اجتماعی و سیاسی که امر روشنتر است. برای نمونه، برای انسان مستقل از جامعه، تصمیم در باب مالکیت بر چیزی یا حاکمیت بر سرزمینی معنا ندارد و به همین جهت در این مورد تصمیمی نخواهد داشت. هم چنین، پس از وقوع در جامعه، تصمیم بر مالکیت با تمسک به قانون یا حقوق دریافتی از استخدام یا خرید و فروش یا ساخت و ساز یا ارائهی خدمات ممکن می‌شود. تصمیم بر إعمال حاکمیت نیز با اموری چون اخذ موافقت و رضایت دیگران یا اعمال زور ممکن است. روشن است که چنین اموری همراهی دیگران و هماهنگی با دیگران را لازم دارد.

1چنان که شواهد تجربی نیز نشان میدهد نقص در روابط اجتماعی افرادی موجب نقص معرفتی و احساسی آنان شده بود (رفیعپور، فرامرز، آناتومی جامعه، ص44، شرکت سهامی انتشار، چاپ سوم، 1382).

  • ابوالحسن حسنی

هویت

از دیدن نظرات شما خوشحال می‌شوم (۱)

با سلام

متن غیرعلمی و بدیهی بودو

پاسخ:
سلام. با تشکر؛ ولی پاسخ ناقص مانده و منظور را متوجه نشدم.
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی