تعریف فقه سیاسی
اصطلاح فقه سیاسی به دو صورت ترکیب وصفی و ترکیب اضافی قابل تفسیر است. در ترکیب وصفی به معنای نگاه سیاسی و حکومتی به کل ابواب فقه است، به گونهای که همهی ابواب فقه حتی ابواب عبادات و نکاح و طلاق نیز با نگاه سیاسی تحلیل و فهم شوند که یک مکتب در فقه میتواند باشد. اما ترکیب اضافی فقه سیاسی به معنای تفقه در موضوعات و عمل سیاسی است. آنچه در این نوشتار مدنظر است، ترکیب اضافی فقه سیاسی است که باب یا شاخهای از فقه سیاسی به شمار میرود. این نوشتار نسبت به امکان یا عدم امکان معنای وصفی برای فقه سیاسی ساکت است و انتخاب معنای اضافی نیز وابسته به تعیین مبنا در این مسئله نیست؛ بلکه تابع تصمیم است1
فقه سیاسی، هرچه باشد، وابستگی هویتی به علم فقه خواهد داشت و اساساً بدون چنین رابطهای شایستهی نام فقه نمیبود. به این جهت تعریف فقه سیاسی وابسته به تعریف علم فقه خواهد داشت و هر نوآوری در تعریف فقه سیاسی نیز وابسته به نوآوری در تعریف فقه است.
با توجه به این که هم موضوع فقه و هم هدف فقه جهات و حیثیات متنوع دارند و نیز با توجه به کثرت نوعی و فردی مسایل فقه، میتوان فقه را نه یک علم، بلکه مجموعهای از علوم متقارب دانست و از علوم فقهی سخن گفت؛ چنان که در علم حقوق که از جهاتی شبیه به فقه است، چنین تخصصیسازی هم اکنون واقع شده است. بر همین اساس میتوان فقه سیاسی را یکی از علوم فقهی دانست و آن را با لحاظ قید سیاسی در تعریف فقه تعریف کرد. در مطالب پیشین درباره موضوع و تعریف فقه بحث شد. بر اساس تعریفی که از فقه سیاسی ارایه شد، میتوان گفت: موضوع فقه سیاسی عمل سیاسی انسانی از حیث تعلق خطاب شرعی بر آن به اعتبار ذات یا اوصاف یا متعلق آن؛ از دو جهت تعریف و تمییز خود آنها و از جهت انطباق یا عدم انطباق آنها بر مصادیق خارجیه است. هدف فقه سیاسی نیز ساماندهی به حیات سیاسی انسانی به سامان شرعی به اندازهی وسع بشری برای راهیابی افراد انسانی به راه راست و رسیدن جامعهی سیاسی به رضایت الهی است.
بنابر این، فقه سیاسی عبارت است از:
- مجموعهای از نظریهها پیرامون عمل انسان سیاسی است؛ از آن حیث که انسان سیاسی مورد خطاب شارع مقدس بوده و در برابر این خطاب مسئول است؛
- مسایل آن هر چیزی است که راجع به عمل سیاسی مکلف باشد، از آن جهت که خطاب شرعی به آن تعلق گرفته است، اعم از آن که از قبیل توصیف یا تبیین یا انشا باشد، با لحاظ خطاب شرعی متعلق به آن موضوع به عنوان دلیل تفصیلی از حیث پرسش فقهی متوجه به آن موضوع؛
- برای ساماندهی به عمل سیاسی انسان به سامان شرعی به اندازهی وسع بشری برای حصول رشد (راهیابی) و رسیدن به رضایت الهی.
1شریعتمدار جزائری، سید نورالدین، کارآیی فقه سیاسی، ص17، علوم سیاسی، ش14، ،1380.
- ۹۱/۰۹/۰۸