هویت جامعه در نظام بین الملل
هویت جامعه در نظام بینالملل بر اساس همان مبنایی تعریف میشود که هویت فرد در جامعه تعریف میشود. این جامعه در نظام بینالملل چگونه پدیدار میگردد؟ این پرسش، یک پرسش جامعهشناسانه است. در واقع، مسئلهی هویت جامعه، مسئلهی پدیدار شدن یک جامعه، به عنوان جامعه، برای خود و دیگر جوامع است.
جامعه شبکهی روابط پیچیده و درهم تنیدهی پیوندی میان گروهی از انسانها است و این پیوند از عطف توجه آنان به یکدیگر ناشی میشود. هویت جوامع با ساختار این شبکهی روابط انسانی تحقق مییابد؛ یعنی با توجه به چنین ساختاری میتوان به یک جامعه اشاره کرد و از «این» یا «آن» جامعه سخن گفت. در صورتی که در میان جمعی از انسانها ساختار این روابط بر هم ریزد و ساختار جدیدی ایجاد شود، جامعهی دیگری ایجاد شده است که غیر از جامعهی پیشین است؛ اگر چه انسانها همان انسانهای پیشین باشند. آیةالله خامنهای تأکید دارد هر جامعه یا گروه انسانی به یک هویت جمعی احتیاج داشته باید احساس اجتماع و بستگی و هویت جمعی کند و بدون چنین احساسی، هم مشکلات بسیاری برای آن مجموعه پیش میآید و هم دست آنان از موفقیتهای بسیاری کوتاه خواهد شد1.
به نظر آیةالله خامنهای فرهنگ مایهی اصلی هویت ملتها است2؛ به این جهت، وی فرهنگ را ستون فقرات حیات و هویت یک ملت3 و شناسنامهی یک ملت4 شمرده و منشأ عمده تحولات مثبت یا منفی هر جامعه میداند5. بنابر این، نقش فرهنگ را بسان نقش روح در کالبد اجتماع، کالبد بزرگ انسانی، میداند و به جهت همین ویژگی فرهنگ، بر آن است که میتوان فرهنگ را روح جامعه نامید و اساس کار قرار داد6. این نکته، به سادگی قابل درک بوده و نیازمند تحلیلهای پیچیده نیست. یک جامعه با اموری از قبیل خاطرات، اندیشهها، ایمانها و باورها، سنتها و آداب، ذخیرههای فکری و ذهنی، زبان، ادبیات و هنر، الگوهای خانوادگی، قوانین و مقررات، نظامهای سیاسی، مهارتها، ابزارها و وسایل و اجناس مصرفی شناخته شده و با همین امور از جوامع دیگر متمایز میشود و این مجموعه، وقتی به صورت یک کل نگریسته شود، همان فرهنگ است. تحول هر جامعهای با محوریت هویّت آن جامعه معنادار میشود. تحول یک حرکت است و حرکت در یک زمینهی ثابت معنا دارد. از نظر رهبر انقلاب اساس تحول باید بر «ملاحظهی عناصر اصلی هویّت ملی» قرار داده شود، که آرمانهای اساسی و اصولی مهمترین آنها است. یک کشور بیهویت، حتی اگر همهی امکانات پیشرفت را داشته باشد، مطلقاً پیشرفت نخواهد کرد؛ زیرا هویت ملی اساس هر پیشرفتی است. اگر این هویت ثابت بماند، ثبات اجتماعی، در عین تحول و حرکت به سوی وضع مطلوب، باقی میماند؛ به خاطر این که ریشهها و اصالتها و ساختارهای اصلی و هویت ملی محفوظ است7.
پیدایش تعارض میان دو گروه در عقاید، اخلاق و آرمانها مانع تشکیل یک ملت واحد توسط آنها میشود و چنین گروههایی دیر یا زود از هم جدا خواهند شد. در عرصهی سیاست، ناهمخوانی در عقاید و آرمانها معمولاً بروز آشکاری دارد و وجود قومی با عقاید و آرمانهای متفاوت در یک واحد سیاسی برای دولتها هزینهی سنگین اقتصادی و سیاسی دارد و برای آن گروهها نیز هزینههای بسیاری خواهد داشت. بر همین، میتوان گفت: یکی از مقومهای هویتی جوامع وجود عقاید و آرمانهای مشترک است که هویتی کلامی دارند.
1دیدار جوانان استان اصفهان (1380/08/12).
2دیدار با جمع کارکنان سازمان صدا و سیما (۱۳۸۳/۰۲/۲۸).
3همان.
4گفت و شنود به مناسبت میلاد حضرت فاطمهی زهرا (عَلَیْهَا السَّلَامُ) (1377/07/18)
5دیدار رئیس و اعضای شورای عالی انقلاب فرهنگی (۱۳۸۳/۱۰/۰۸).
6دیدار با انجمن اهل قلم (1381/11/7).
7دیدار اساتید و دانشجویان دانشگاههای استان سمنان (۱۳۸۵/۰۸/۱۸). این سخنرانی مقام معظم رهبری در باب مسئلهی هویت بسیار پرمحتوا بوده و نکات اساسی مهمی را بازگو فرمودهاند که دقت در جمله به جملهی آن را ضروری میکند.