سیاست آسان، پر سود و زیباسازی دینمداری
در برابر پر هزینه سازی کفر و نفاق حق تعالی اراده کرده است دینمداری آسان، پر سود و زیبا باشد. ظرف تحقق این اراده نیز هم دنیا و هم آخرت است. در دنیا نیز این اراده، هم تکوینی است و هم تشریعی؛ و مجری اراده تشریعی حق تعالی بر آسان سازی و سودمند گردانی دینمداری مؤمناناند.
وَ الَّذینَ هاجَرُوا فِی اللَّهِ مِنْ بَعْدِ ما ظُلِمُوا لَنُبَوِّئَنَّهُمْ فِی الدُّنْیا حَسَنَةً وَ لَأَجْرُ الْآخِرَةِ أَکْبَرُ لَوْ کانُوا یَعْلَمُونَ (النحل : 41)
و کسانى که پس از آنکه ستم دیدند در [راه] خدا هجرت کردند، آنان را در این جهان جایگاهى نیکو دهیم، و هر آینه پاداش آخرت بزرگتر است، اگر مىدانستند.
وَ مِنْهُمْ مَنْ یَقُولُ رَبَّنا آتِنا فِی الدُّنْیا حَسَنَةً وَ فِی الْآخِرَةِ حَسَنَةً وَ قِنا عَذابَ النَّارِ (البقرة : 201)
و برخی از آنان میگویند: «پروردگارا! در این دنیا به ما نیکی و در آخرت نیز نیکی عطا کن، و ما را از عذاب آتش نگه دار».
فَآتاهُمُ اللَّهُ ثَوابَ الدُّنْیا وَ حُسْنَ ثَوابِ الْآخِرَةِ وَ اللَّهُ یُحِبُّ الْمُحْسِنینَ (آلعمران : 148)
پس خداوند، پاداش دنیا، و پاداش نیک آخرت را به آنان عطا کرد، و خداوند نیکوکاران را دوست دارد.
وَ اکْتُبْ لَنا فی هذِهِ الدُّنْیا حَسَنَةً وَ فِی الْآخِرَةِ إِنَّا هُدْنا إِلَیْکَ قالَ عَذابی أُصیبُ بِهِ مَنْ أَشاءُ وَ رَحْمَتی وَسِعَتْ کُلَّ شَیْءٍ فَسَأَکْتُبُها لِلَّذینَ یَتَّقُونَ وَ یُؤْتُونَ الزَّکاةَ وَ الَّذینَ هُمْ بِآیاتِنا یُؤْمِنُونَ (الأعراف : 156)
(موسی گفت) و برای ما در این دنیا و در آخرت نیکی مقرّر فرما، زیرا که ما به سوی تو بازگشتهایم. فرمود: عذاب خود را به هر کس بخواهم میرسانم، و رحمت من همه چیز را فرا گرفته است و به زودی آن را برای کسانی که پرهیزگاری میکنند و زکات میدهند و آنان که به آیات ما ایمان میآورند، مقرر میدارم.
لَهُمُ الْبُشْرى فِی الْحَیاةِ الدُّنْیا وَ فِی الْآخِرَةِ لا تَبْدیلَ لِکَلِماتِ اللَّهِ ذلِکَ هُوَ الْفَوْزُ الْعَظیمُ (یونس : 64)
ایشان را در زندگی دنیا و در آخرت مژده است، کلمات خدا را دگرگونی نیست، آن است رستگاری بزرگ.
یُریدُ اللَّهُ بِکُمُ الْیُسْرَ وَ لا یُریدُ بِکُمُ الْعُسْرَ (البقرة : 185)
خداوند برای شما آسانی را خواسته است و سختی را برای شما نخواسته است.
یُریدُ اللَّهُ أَنْ یُخَفِّفَ عَنْکُمْ وَ خُلِقَ الْإِنْسانُ ضَعیفاً (النساء : 28)
خداوند میخواهد برای شما تخفیف دهد و انسان ضعیف آفریده شده است.
این آیات همگی نشان دهنده این نکته هستند که اصول زندگی مؤمنانه از دین گرفته میشود، اما در مقام برنامهریزی و طراحی باید آسان، پرسود و زیبا برنامهریزی و طراحی شود. آسانسازی زندگی مؤمنانه یک سیاست کلان است، به این معنا که برایند نهایی عمل سیاسی مؤمنان باید به آن ختم شود، نه به این معنا که احکام سختی مانند جهاد از اسلام حذف شود، چرا که خود این احکام برای همین وضع شدهاند که مشکلات و سختیهایی را از زندگی مؤمنان کنار بزنند1.
1البته آسانسازی اسلام در مرحله وضع احکام، که اتفاقاً دو آیه یاد شده بنا بر سیاق بر آن دلالت دارند، مسئله دیگری است که در فلسفه فقه باید به آن پرداخت.